زگیل تناسلی مردان | راه های جلوگیری از این بیماری

زگیل تناسلی مردان

زگیل تناسلی مردان و زنان یکی از شایع‌ترین عفونت‌های منتقله از راه ارتباط جنسی است. با تقریب خوبی می‌توان گفت همه‌ی افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در طول عمر خود حداقل با یکی از انواع سویه‌های ویروس پاپیلوما انسانی (HPV) آلوده می‌شوند.

زگیل تناسلی مردان

بعضی از سویه‌های این ویروس عامل مولد زگیل تناسلی هستند که نواحی مرطوب تناسلی را درگیر می‌کند. زگیل تناسلی می‌تواند به شکل ضایعات کوچک و برجسته به رنگ پوست و یا ضایعاتی شبیه به گل کلم در سطح پوست پدیدار شود. در بسیاری از موارد ممکن است این ضایعات به اندازه‌ای کوچک باشند که به راحتی دیده نشوند. در این مطلب به ارائه توضیحاتی پیرامون این بیماری، علائم و درمان آن می‌پردازیم.

علائم زگیل تناسلی مردان چیست؟

زگیل تناسلی در مردان قسمت‌هایی از جمله کلاهک آلت تناسلی، تنه آلت تناسلی، کیسه بیضه و مقعد را درگیر می‌کند. همچنین در زنان این ضایعات بر روی قسمت خارجی آلت تناسلی، دیواره‌ واژن و مقعد پدیدار می‍شوند. به علاوه در صورت انجام رابطه جنسی دهانی، قسمت داخلی دهان و حلق نیز می‌تواند درگیر شود. علائم زگیل تناسلی شامل موارد زیر می‌شود:

• برجستگی‌های کوچک به رنگ پوست و یا قهوه‌ای یا صورتی در ناحیه تناسلی
  • یک ضایعه به شکل گل کلم که از تعداد زیادی زگیل نزدیک به هم تشکیل شده است
  • احساس خارش شدید و یا سوزش در ناحیه تناسلی
  • خون‌ریزی در هنگام دخول

گاهی به علت کوچک بودن و یا غیر‌برجسته بودن این ضایعات، دیدن آن‌ها دشوار است. به علاوه در افرادی که به دلیل بیماری زمینه‌ای سیستم ایمنی سرکوب شده دارند، اندازه و پیشرفت ضایعات بسیار زیاد است.

عامل ایجاد زگیل تناسلی چیست؟

ویروس پاپیلوما انسانی (HPV) مولد زگیل تناسلی مردان و زنان است. بیش از چهل سویه از این ویروس قابلیت آلوده کردن ناحیه تناسلی را دارند. زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. متاسفانه حتی در مواردی که ضایعات قابل دیدن نیستند انتقال ویروس امکان پذیر است و به این ترتیب ممکن است افرادی ناقل بدون علامت باشند.

چه عواملی خطر ابتلای افراد به زگیل تناسلی را افزایش می‌دهد؟

همه‌ی افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در معرض خطر ابتلا به این ویروس قرار می‌گیرند. عواملی که احتمال ابتلا را بالا می‌برند به شرح زیر هستند:

• برقراری رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم با شریک‌های جنسی متعدد
  • برقراری رابطه جنسی با فردی که نسبت به سابقه سایر روابط جنسی او اطلاعی ندارید
  • ضعف سیستم ایمنی به دلایلی نظیر ابتلا به HIV یا مصرف دارو‌های سرکوب‌ کننده سیستم ایمنی در افرادی که پیوند عضو شده‌اند
  • ابتلا به سایر عفونت‌های جنسی
  • شروع روابط جنسی از سن کم

اطلاعات بیشتر درباره بیماری های مقاربتی : بیماری های مقاربتی چیست

عوارض ابتلا به ویروس پاپیلوما انسانی (HPV) چیست؟

دو عارضه مهم ابتلا به این ویروس به شرح زیر است:

• سرطان: ابتلا به HPV به معنای ابتلا قطعی به سرطان نیست اما برخی از سویه‌های این ویروس می‌توانند شانس ایجاد سرطان را افزایش دهند. سرطان دهانه رحم و واژن در زنان و سرطان آلت تناسلی و مقعد در مردان با ابتلا به این ویروس ارتباط دارند.
  • چالش‌های دوران بارداری: به صورت نادر در برخی افراد، زگیل تناسلی در طول دوران بارداری بزرگ شده و می‌تواند مسیر مجرای ادرار را ببندد. همچنین وجود زگیل در دیواره واژن باعث جلوگیری از کش آمدن آن در هنگام زایمان می‌شود.

راه‌های جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی چیست؟

اجتناب از برقراری رابطه جنسی با افراد متعدد اولین و بهترین راه است. همچنین شناخت نسبی شریک جنسی و وضعیت سلامت او شما را در خطر کمتری نسبت به این بیماری قرار می‌دهد. زگیل تناسلی مردان با وجود استفاده از کاندوم همچنان قابل انتقال است اما باید بدانید که استفاده از آن احتمال ابتلا را کاهش می‌دهد.

آیا واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به HPV وجود دارد؟

در حال حاضر دو نوع واکسن ۴ و ۹ ظرفیتی برای این بیماری وجود دارد. واکسن ایرانی دو ظرفیتی HPV نیز در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) پیشنهاد می‌کند که دختران و پسران در سنین یازده و دوازده سال نسبت به این بیماری واکسینه شوند. بهتر است که تزریق واکسن پیش از شروع رابطه جنسی و در دو نوبت انجام شود. در افراد بین پانزده تا بیست و شش سال تزریق سه نوبت واکسن نیاز است. همچنین سازمان غذا و دارو آمریکا تزریق سه نوبت واکسن ۹ ظرفیتی را به همه افراد ۹ تا ۴۵ سال پیشنهاد می‌کند.

زگیل تناسلی چگونه درمان می‌شود؟

برای جلوگیری از انتقال عفونت و همچنین مسائل زیبایی باید زگیل تناسلی را از بین برد. زگیل تناسلی مردان با مراجعه به اورولوژیست درمان می‌شود. به صورت کلی حذف زگیل تناسلی از طریق دارو و یا جراحی انجام می‌شود. پزشک شما ممکن است با در نظر گرفتن شرایط، داروهای موضعی مختلفی را تجویز کند. روش‌های جراحی مختلفی نیز برای حذف زگیل تناسلی وجود دارد که به قرار زیر است:

• فریز با نیتروژن مایع (کرایوتراپی): با استفاده از نیتروژن مایع محل زگیل تناسلی به صورت موضعی یخ می‌زند. پس از فریز شدن ضایعه، تاول ایجاد شده و با بهبود تاول، پوست سالم و جدید جایگزین می‌شود.
  • الکتروکوتر: در این روش زگیل تناسلی با استفاده از ابزار الکتریکی سوزانده می‌شود.
  • برداشتن زگیل با جراحی: در برخی شرایط بنا به صلاح‌دید پزشک زگیل تناسلی با جراحی برداشته می‌شود.
  • لیزر: استفاده از لیزر در موارد زگیل‌های مقاوم به درمان و راجعه ممکن است توصیه شود.

قطع زنجیره انتقال با درمان زگیل

ابتلا به زگیل تناسلی می‌تواند برای مدتی روابط جنسی شما را تحت تاثیر قرار دهد. این ضایعات از نظر ظاهری نیز شکل نامناسبی دارد و در دراز مدت می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. اگر به زگیل تناسلی مبتلا شدید و یا ضایعات ناشناخته جدیدی را در نواحی تناسلی یافتید ار اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید تا از درمان مناسب بهره‌مند شده و همچنین از انتقال عفونت به دیگران جلوگیری کنید.

سوالی دارید ؟

امیدواریم از این مطلب که در سایت دکتر حجت سلیمی متخصص اورولوژی منتشر شده است اطلاعات کافی را به دست آورده باشید. اگر درخصوص مطلب “زگیل تناسلی مردان” سوالی دارید، در قسمت دیدگاه ها برای بنویسید و سوال خود را بپرسید. دکتر حجت سلیمی در کمترین زمان ممکن شخصا به آن پاسخ می‌دهد.