آدرس مطب : تهران – خيابان مطهرى – خيابان فجر – روبروى بيمارستان جم- كوچه شهيد نظرى – ساختمان زهره – طبقه ٥ – واحد ١٦

چکونگی درمان بیماری های مقاربتی

درمان بیماری های مقاربتی : اس تی دی(STD) یا بیماری های مقاربتی، اصطلاحی است که برای بیماری های ناشی از رابطه جنسی کاربرد دارد. بدیهی است که اگر روابط جنسی صحیح و ایمن باشند، فرد را دچار بیماری نمی کنند.

درمان بیماری های مقاربتی

در این مقاله قصد داریم به درمان بیماری های مقاربتی که عفونت مقاربتی یا بیماری آمیزشی نیز نامیده می شوند، بپردازیم.

توجه داشته باشید که برقراری رابطه جنسی تنها راه انتقال این بیماری ها نیست؛ شیردهی و استفاده از سوزن استفاده شده توسط بیمار هم می تواند منتقل کننده بیماری باشد.

علائم بیماری مقاربتی

در وهله اول می بایست علائم بیماری های مقاربتی را شناخت. اگر هنگام دفع ادرار یا هنگام برقراری رابطه جنسی، درد دارید؛ همچنین اگر ترشحات غیر عادی یا خونریزی دارید، ناحیه تناسلی شما دچار تورم، درد و یا خارش غیر طبیعی است؛ این علائم می تواند نشان دهنده آغاز یک بیماری مقاربتی باشد.

درمان بیماری های مقاربتی

اگر زنان به بیماری های مقاربتی دچار شوند، به دلیل اینکه بیماری آنها خاموش است و علامتی نشان نمی دهد، عموما از ابتلای خود آگاهی دارند.

درمان بیماری های مقاربتی اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا در صورت سهل انگاری در درمان و پیشرفته شدن آن ممکن است پیامد هایی مانند عقیم شدن، حاملگی خارج از رحم و شکم درد به دنبال داشته باشد.

مفید برای شما :

بیماری های مقاربتی در مردان علائم و درمان آن ها
بیماری های مقاربتی (STD) چه نوع بیماری هایی هستند؟
اورولوژی چیست(همه چیزی که باید درباره اورولوژی بدانید)
بیماری های مقاربتی دهانی چیست ؟ بررسی عوامل و جلوگیری
از مردی افتادن یعنی چه

پیشگیری بهتر از درمان بیماری های مقاربتی

  1. مرتب تست بدهید. به طور میانگین هر سه تا ۵ سال، به پزشک مراجعه کنید و تست پاپ اسمیر بدهید.  جدا از این تست، روابط خود را با دکتر در میان بگذارید تا ببینید آیا احتیاج به دیگر تست های بیماری های مقاربتی نیز هست یا خیر. گاهی ممکن است پزشک بر اساس شرح احوالتان به شما توصیه کند واکسن HPV بزنید.
  2. از همسر خود بخواهید از کاندوم استفاده کند. عموم مردم فکر می کنند که کاندوم فقط از بارداری جلوگیری می کند اما این وسیله بهداشتی علاوه بر بارداری از انتقال بیماری های مقاربتی نیز جلوگیری می کند. این نکته را در ذهن داشته باشید که سایر روش های جلوگیری از بارداری، صرفا مانع بارداری می شوند و بیماری های مقاربتی را در صورت وجود، منتقل می کنند.
بیماری های مقاربتی

برای تاثیر بهتر درمان بیماری های مقاربتی چه باید کرد؟

در اولین گام باید به پزشک خود اعتماد کنید و داروهایی که برایتان تجویز کرده را مصرف کنید. توجه کنید که دوره درمان خود را کامل کنید و قرص ها را تا آخرین دانه و پمادها را تا آخرین قطره مصرف کنید. توصیه می شود به محض رفع علائم مصرف دارو را قطع نکنید. زیرا رفع علامت ها فقط بخشی از دوره درمان است و ایمنی کامل حاصل نشده است.

  • به همسر خود اطلاع دهید. این نوع بیماری ها به دلیل اینکه در طرفین رابطه جنسی مشترک هستند، هر دو فرد احتیاج به درمان دارند.
  • رابطه جنسی خود را متوقف کنید. حین بیماری، اگر رابطه جنسی برقرار شود ممکن است بیماری عود کند. پس تا هنگامی که پزشک اجازه نداده است دور برقراری رابطه جنسی را خط بکشید.

کلامیدیا

کلامیدیا یکی از پرتکرارترین بیماری های مقاربتی است. درد در زیر شکم، ترشحات سبز یا زرد و درد در حین ادرار و رابطه جنسی از علائم این بیماری است.

اگر درمان این بیماری را جدی نگیرید، ناباروری، بیماری های التهابی لگن و  عفونت مجاری ادرار، پروستات و بیضه ها مهمان شما می شود. در ضمن این نکته مهم را فراموش نکنید که این بیماری میتواند حین زایمان از مادر به نوزاد منتقل شود.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

انتقال این ویروس تنها از طریق رابطه جنسی نیست و تماس پوست طرفین نیز می تواند باعث انتقال این بیماری شود. ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی، گلو و دهان عارضه این ویروس است. در برخی موارد سویه هایی از این بیماری می تواند منجر به سرطان شود.

متاسفانه در میان درمان بیماری های مقاربتی هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. معمولا عفونت این ویروس خود به خود از بین می رود. اما مراجعه به پزشک می تواند سبب کنترل بیماری شود.

سیفیلیس

این بیماری در مراحل اولیه بی نشانه است، اما اولین علامت میتواند وجود زخم دایره ای شکل کوچکی باشد. این زخم عموما بر روی دستگاه تناسلی، مقعد و یا دهان پدیدار می شود. بدون ذره ای درد است اما عفونت بسیار زیادی دارد. بعد این زخم، سایر نشانه ها، تب، خستگی، سردرد و درد مفاصل و … است.

این بیماری اگر از مادر به نوزاد منتقل شود می تواند سبب مرگ نوزاد شود.

رابطه جنسی

ایدز

در میان درمان بیماری های مقاربتی، بیماری ایدز بی درمان است و فقط می توان آن را کنترل کرد.

این بیماری در مراحل اولیه خاموش است و هیچ علامتی ندارد. اما تب، لرز، درد، ورم غده های لنفاوی، درد در ناحیه گلو و سر و … علائمی است که ظرف یک ماه ظاهر می شوند.

شپش مهمان ناخوانده!

همانطوری که موهای سر و بدن می تواند شپش بگیرد، موهای ناحیه تناسلی نیز مستعد این بمیاری هستند. شپش های این منطقه نیز مانند سایر شپش ها از خون انسان تغذیه دارند.

بی حالی و انرژی نداشتن، خارش ناحیه تناسلی و مقعد، تب ضعیف و برجستگی های کوچک به رنگ قرمز و صورتی در این ناحیه از نشانه های شپش تناسلی است.

این نوع شپش می تواند از طریق تماس پوستی و ملحفه و حوله مشترک بین طرفین منتقل شود.

درمان بیماری های مراقبتی برای این نوع از بیماری های آمیزشی، اصلاح موهای ناحیه و استفاده از موچین برای برداشتن شپش ها و تخم آنهاست. در ضمن باید مرتب پتوها و ملحفه ها را عوض کنید.

تبخال تناسلی

این بیماری می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شود. زخم های تاول دار مهمترین نشانه این نوع بیماری است. این مدل زخم ها در صورت برقراری رابطه دهانی می تواند اطراف دهان نیز پدیدار شود.

این بیماری هم هنگام تولد می تواند به نوزاد منتقل شود.

اگرچه این بیماری درمانی ندارد اما می تواند با استفاده از دارو روند بیماری را کند کرد.

در انتها مجدد ذکر می کنیم که امکان درمان بیماری های مقاربتی زیر میسر است:

کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس، شپش و تریکومونیازیس

و متاسفانه برای بیماری های زیر درمانی وجود ندارد: HPV، HIV و تبخال. اما نباید فراموش کرد اگرچه این بیماری های درمان ندارند اما قابل کنترلند.

همراهی بیمار

 

سوالی دارید ؟

امیدواریم از این مطلب که در سایت دکتر حجت سلیمی متخصص اورولوژی منتشر شده است اطلاعات کافی را به دست آورده باشید. اگر درخصوص مطلب “درمان بیماری های مقاربتی” سوالی دارید، در قسمت دیدگاه ها برای بنویسید و سوال خود را بپرسید. دکتر حجت سلیمی در کمترین زمان ممکن شخصا به آن پاسخ می‌دهد.

مقالات مرتبط

پروتز آلت تناسلی چیست؟

پروتز اندام تناسلی چیست؟ پروتز اندام تناسلی، یا ایمپلنت آلت تناسلی، یک روش درمانی است که اکثرا برای ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ (Erectile Dysfunction)

تماس با ما